maanantai 9. maaliskuuta 2015

Oma peli kullan kallis!


Pariisin pelikokemuksesta innostumina  päätimme lyödä luovat päämme yhteen ja rakentaa oma pakohuonepeli. Miksi ei? Puuhaamme muutenkin draaman, tarinankerronnan ja tiimivalmennuksen parissa, sykähdyttävän pelin luominen pitäisi olla helppo nakki?

Sitten alettiin miettiä. Jos kuitenkin vasta-alkajina pyytäisi apua joltakin konkarilta, jotta peli olisi varmasti todella hyvä? Halusimme että pelin vaikeusaste olisi juuri sopiva, ei liian helppo eikä liian mahdoton ja että pelissä olisi hyvä syke ja flow. Kun kävimme muutamissa muissa paikoissa pelaamassa huomasimme, että pelit saattoivat olla sympaattiset ja täynnä mukavia arvoituksia mutta että niistä puuttui tarinan tuoma jännite. Pelikokemus jäi tekniselle tasolle eikä tempaissut tunteita mukaan.

Käännyimme ranskalaisen Mystery Escapen puoleen ja kysyimme jos he voisivat auttaa meidät luomaan ensimmäisen pelimme pelipohjan. Mielihyvin, herrat siellä myhäili. Sitten he lähettivät sopimuksen allekirjoitettavaksi: Se oli tiukka franchising-diili, jonka mukaan meidän olisi pitänyt maksaa ison rahatukun heti, ja sitten provikkaa kuukausittain. Lisäksi tuli ylimitoitettu investointivaatimus pelin alkuun saattamiseksi. Eikä siinä vielä kaikki. Peliä ei olisi saanut muuttaa eikä omia pelejä olisi saanut rakentaa. Lisäksi pitkä listä juriidista tekstiä erimielisyyksien varalle.

Heiltä olisimme saaneet kokonaisen paketin siältäen logot, mainosvideot, seurantaohjelman ja käsikirjoituksen. Tylsää!
Ja mitä jos Pariisissa hyvin toimiva peli osoittautuisi Helsingissä huonoksi?  Meidän olisi kuitenkin pitänyt maksaa franchising-maksuja joka kuukausi, eikä heillä olisi ollut mitään paineita pelin toimivaksi sattamisesta täällä.  Kaiken lisäksi he halusivat että rahavirtamme kulkisi heidän järjestelmän kauttaa! Non merci, arvon ranskikset!

Kauhistuneina pakenimme moisesta pakkopaidasta. Pakohuonepelit ovat käsityksemme mukaan taiteelliset teokset, joissa heijastuu pelinrakentajan oma luova mielikuvitus. Tajusimme että on olemassa "franchising-ketjuja", jossa pelejä ostetaan ja myydään, mutta tämä ei ollut meidän melodiamme.



Mistä löytäisimme  hyvän pelinrakentajan, joka yksinkertaisesti auttaisi meidät peliteknisesti alkuun?




   

   
   
   
     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti