Löydä, ratkaise yhdistä
Escaperoom tehtävät ovat laajemmin katsottuna samanlaiset
1 Löydä
On hassua, että asioiden löytäminen
on niin hauskaa. Escape Room peleissä on klassiset löytämis-
tehtävät, joissa esimerkiksi pitä löytää avain, numero tai
salasana.
Useimmitten avaimen piiloittaminen ei
ole kovin vaikeaa ja kuitenkin vaikein tehtävä on löytää avain
kun se on laitettu sinulle löydettäväksi. Esimerkiksi kun avain on
aivan lukon vieressä tai kun avain on laitettu poimittavaksi
paikkaan josta se helposti näkee. Tässä tehtävässä ei tarvita
suurta määrää terävää älykkyyttä, mutta tarvitaan terävä
silmä. Numeroiden parhaat piilopaikat ovat samoin silmien edessä.
Kun ihminen näkee numeron täysin avoimesti, aivot jotenkin
kieltätyvät näkemästä sitä.
2 Ratkaise
Tehtävien ratkoamisessä Ecsape Room
pelit eroavat toisistaan eniten. Joittenkin näkemysten mukaisesti
Keskieurooppassa päin juuri vaikeitten ratkaisemistehtävien
ratkoaminen tuottaa pelillistä nautintoa. Itse Escape Room
Helsingissä olemme huomanneet että erityisesti nuorimmille
sukupolville sadoissa olevan numeron yhteenliittäminen voi olla
erittäin vaikea tehtävä. Taikka kun pitää liittää yhteen 6
kaksinumerroista lukua, tulos on usein väärä taikka sitä ei osata
tehdä ilman kännykkää. Muita tyypillisiä tatkaisutehtäviä ovat
tekstitehtävien tai ruudukoissa olevien tehtävien ratkoaminen.
Molempien ratkaisu voi silti perustua selvästi loogisuuteen, ei
matemaattiseen osaamiseen.
3 Yhdistä
Yhdistämistehtävä on kaikkein
helpoin ja samalla vaikein tehtävä. Esimerkiksi kun käytössä on
numerolukko, pitää saada selville numerot ja niiden järjestys. Ja
nämä voivat olla esitetty eri tavalla. Kun meillä on
kolminumeroinen lukko 1=8, 2=6, 3=1 voisi tarkoittaa että lukon
ensimmäinen numero on 8 jne. Toisaalta numerojärjeestyksen voi
kertoa myös esimerkiksi kuvioilla jos löytyy kaava; kolmio =8,
pyörä =6 ja suora =1. Nyt kun lukossa on merkit suora, pyörä ja
kolmio niin oikeat numerot avaamiseen olisivat 1, 6, 8.
Yhdistämiseen liittyy montaa tasoa ja
montaa tapaa.
Pelin tarinan kannalta on suurin
merkitys juuri yhdistämistehtävillä, sillä se miten tarinan mieli
ja tehtävät yhdistyvät keskenään tukemaan toisiaan on juuri se
jonka avulla meillä on mahdollisuus testata omaa empaattista
kekseliäisyyttä. Osaammeko yhdistää merkkejä keskenään on yhtä
kuin että olemmeko päässeet pelin mielen sisään.
Toki on olemassa pelejä jossa
yhdistämistehtävät ovat irrallisina tarinasta ja pelin kulusta.
Toistaiseksi näyttää, että juuri
yhdistämistehtävät saattavat joskun olla vaikeimmat ratkistavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti